Provincie zet Smart Mobility in tijdens de Vuelta voor bereikbaarheidscommunicatie
Op 19 augustus start de Spaanse wielerronde La Vuelta Holanda in Utrecht. Gedurende drie dagen doorkruisen de wielrenners drie provincies en 34 gemeenten. Langs het parcours zullen duizenden toeschouwers staan om de renners aan te moedigen. De wegen rondom het parcours zullen tijdens de wielertocht tijdelijk worden afgezet. Om zowel toeschouwers als weggebruikers en aanwonenden te informeren over de bereikbaarheid zetten de provincies Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland Smart Mobility in.
Smart Mobility is een verzamelnaam voor alle slimme ontwikkelingen die in het mobiliteitssysteem kunnen worden toegepast om te zorgen voor o.a. een betere doorstroming en bereikbaarheid. Het gaat dan bijvoorbeeld om innovaties op het gebied van dataverwerking, tot de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s en automatiseringen in verkeers- en mobiliteitsmanagement.
Bereikbaarheidsinformatie via social media
Bij de Vuelta wordt Smart Mobility ingezet om mensen te informeren over de bereikbaarheid van de wegen rondom het parcours tijdens de drie etappes in Nederland. Vanaf 12 augustus krijgen mensen die zich in een bepaalde straal rondom het parcours bevinden een pushbericht via sociale media. Hiervoor worden de kanalen Facebook, Instagram en de buurtapp Nextdoor gebruikt. In deze berichten komt te staan welke hinder zij kunnen verwachten en welke verkeersmaatregelen getroffen zijn. Deze informatie wordt verspreid in alle doorkomstgemeenten van de Vuelta en is gespecificeerd per gemeente. Smart Mobility helpt weggebruikers, bezoekers en aanwonenden op deze manier met het kiezen van een vervoersmiddel, route of parkeerplek.
Naast de pushberichten gaat er anderhalve week voor de start van de Vuelta ook een campagne live op sociale media. Oud-wielrenner Gert Jakobs vertelt hierbij in enkele video’s over de Vuelta en maakt kijkers attent op waar zij bereikbaarheidsinformatie kunnen vinden.
Reisadvies op maat
Voor mensen die behoefte hebben aan reisadvies op maat is er een chatfunctie beschikbaar. Via chatbot Mell wordt informatie gegeven over o.a. de meest geschikte parkeergelegenheid, doorkomsttijden van het peloton en omleidingen. Mell beantwoordt naar verwachting 80% van alle vragen. De overige vragen worden persoonlijk beantwoord door een medewerker.
Een compleet overzicht van de bereikbaarheid tijdens de drie etappes van La Vuelta Holanda is te vinden op https://www.lavueltaholanda.com/bereikbaarheid.