Langste zonnefietspad ter wereld in Maartensdijk

Vanaf vandaag ligt in Maartensdijk het langste zonnepanelenfietspad van ons land. Het gaat om een pad van 330 meter, langs de Koningin Wilhelminaweg. Het fietspad is bedoeld als pilot, waarbij wordt getest of dit een nuttige manier is om duurzame energie op te wekken. Als de pilot slaagt worden zonnefietspaden op grotere schaal geplaatst, om duurzaamheid in de provincie Utrecht te vergroten.

Het fietspad werkt heel simpel, legt gedeputeerde Arne Schaddelee uit. "De zon schijnt op het fietspad en op die manier wordt er duurzame energie opgewekt, als fietser hoef je er verder niks voor te doen. Met je fiets rijd je over de zonnecellen heen. De coating van het fietspad is geschuurd, dus je fietst over een ruw oppervlak. Doordat de zonnecellen in een fietspad zijn verwerkt hoeft niemand er last van te hebben."

In de provincie Utrecht zijn ze steeds meer aan het zoeken naar een manier om de ruimte goed te gebruiken. Het fietspad is hier een voorbeeld van. Aan de ene kant is het een veilige plek om te fietsen en aan de andere kant wekt het fietspad duurzame energie op, zegt Schaddelee. "Zonnepanelen in een weiland dat klinkt leuk en makkelijk, maar dat vinden we allemaal niet mooi. Daarom zijn we op zoek naar plekken waar je functies kan combineren. Wegen hebben we toch nodig, als je dat kan combineren met elkaar maak je een enorme klapper qua ruimte."

Heel wat energie

Met zo’n fietspad kun je heel wat energie opwekken. Met de 350 meter aan zonnepanelen kunnen 40 huishoudens voor een jaar van schone groene stroom worden voorzien of kan tien procent van de openbare wegverlichting langs de provinciale wegen worden verlicht. Schaddelee hoopt daarom dat de proef slaagt. "Als je het kunstje onder de knie zou krijgen, heb je aan 3,5 kilometer zonnepanelen fietspad genoeg om alle provinciale wegen te verlichten met groene stroom. Dat zou echt fantastisch zijn."

Ontwikkeling

In 2018 werd er in Kockengen ook al een proef gedaan met een zonnewegdek op de N401. Dat project werd vroegtijdig stopgezet, omdat er verdere ontwikkeling nodig was. "Daar zaten de zonnepanelen op de hoofdrijbaan, waar de vrachtwagens en de auto’s overheen reden. De zonnepanelen bleken daar niet zo goed tegen bestand. Daarom passen we het nu toe op een fietspad. Dat houd je altijd met innovaties, je moet steeds blijven proberen totdat het wel goed werkt", zegt Schaddelee.