Hulp bij maken van een boosterafspraak

Vanaf maandag 27 december openen het CDA Zeist en de Algemene Seniorenvereniging Zeist (ASZ) een hulploket om ouderen te helpen bij het maken van een onlineafspraak voor de boosterprik. Tot en met vrijdag 31 december zijn er van 14:00 tot 16:00 uur vrijwilligers beschikbaar in de publiekshal van het gemeentehuis.

Uitnodigingsbrief

Wie telefonisch een afspraak wil maken voor boosterprik moet eerst wachten op een uitnodigingsbrief van het RIVM. Voor het digitaal aanmelden is dat niet noodzakelijk. Zodra een nieuw geboortejaar wordt uitgenodigd kan online een datum worden bepaald.

“Maar voor heel veel ouderen is het ontzettend lastig om via internet een afspraak in te plannen, waar je bijvoorbeeld een DigiD-code voor nodig hebt. Het vergt best wel iets van digitale vaardigheden om dat voor elkaar te krijgen. Zij die daar niet over beschikken, hebben het nakijken. Helaas zijn dat juist vaak de mensen die de boosterprik zo hard nodig hebben om het gewone leven weer op te pakken”, aldus de initiatiefnemers,

Een snelle boosterprik kan voor senioren van groot belang zijn.

• Vincent van Voorden

Lia van Dijk, voorzitter ASZ: “Het is heel fijn dat we nu met verschillende organisaties samen optrekken en die boosterprik gaan zetten. Ook bij de mensen die tegen digitale drempels oplopen en dat zijn er helaas veel. Het is super dat we voor ondersteuning komende dagen terecht kunnen op het gemeentehuis.”

Het is van belang dat men de DigiD-inloggegevens, mobiele telefoon (of tablet) met DigiD-app of een mobiele telefoon meeneemt om een code via sms te ontvangen, zodat er direct een afspraak kan worden ingepland.