Slotstad

Dit restaurant heeft robots in de bediening: 'Oplossing voor personeelstekort én leuke beleving'

Zeist krijgt er een nieuw Japans restaurant bij met wel heel bijzondere collega’s. Naast het personeel werken er straks namelijk ook robots in de bediening. Het restaurant, Sushi San, komt op de plek waar voormalig Chinees-Indisch restaurant Tong Ah zat. Binnenkort gaan ze open.

De voorbereidingen zijn nog in volle gang, maar het restaurant begint steeds meer vorm te krijgen. Het grootste deel van het Japanse interieur staat al. Stoelen met een print die je doen denken aan de golven van de zee, wc’s tot aan het plafond gestyled met een behang van Japanse vissen, parapluutjes aan het plafond en lampionnenlampen.

Vandaag zijn de spiksplinternieuwe hulpjes geïnstalleerd. Terwijl het restaurant nog vol staat met dozen, trapjes en bouwmedewerkers die nog druk rondlopen, rijdt de robot al rond. Hij ontwijkt alles wat hij tegenkomt en manoeuvreert zich geluidloos door het restaurant. Via sensoren in het plafond weet de robot precies waar hij moet zijn en wanneer hij moet stoppen als er een obstakel in de weg staat. “Pardon, pardon”, zegt de robot dan, om aan te geven dat hij er langs wil.

Over de namen van de robots wordt nog flink nagedacht. “We zijn er in onze appgroep druk over aan het nadenken. We denken aan Japans gerelateerde namen zoals Wasabi en Miso, of juist een naam waar ‘San’ in zit van Sushi San, Sandra en Sander bijvoorbeeld. Als mensen nog leuke ideeën hebben staan we daar natuurlijk altijd voor open.”

Voordelen

Eigenaar Nyls Wang ziet vele voordelen van het gebruiken van robots in zijn restaurant. “We vinden het belangrijk om onze gasten een vermakelijke avond te geven. Doordat de robots de medewerkers helpen, hebben zij meer tijd om persoonlijke aandacht aan onze gasten te geven. De robots helpen met afruimen en gerechten uitserveren. Voor onze gasten is het ook een leuke beleving.”

Een robot kan ongeveer het werk van een halve tot één medewerker vervangen

• Nyls Wang 

Volgens Nyls kunnen de robots een oplossing zijn voor het personeelstekort. “Ik geloof er absoluut in dat robots een oplossing kunnen zijn voor het personeelstekort in onze branche. Ik verwacht dat er over een paar jaar steeds minder collega’s beschikbaar zullen zijn in de horeca. De robots kunnen dat probleem verhelpen. Een robot kan ongeveer het werk van een halve tot één medewerker vervangen.”

Keukenhulpjes

Naast robots in de bediening zijn er waarschijnlijk nog meer robots in aantocht. “We hopen over een tijdje ook robots in de keuken in te kunnen zetten. Die kunnen natuurlijk niet de taken van de sushichefs overnemen, maar wel helpen met het proces. Zoals bijvoorbeeld het rollen van sushi. Dat proces kost normaal gesproken heel veel tijd en arbeid en dat zou een robot perfect kunnen overnemen. Het menselijke aspect blijft voor ons ontzettend belangrijk. Dat kunnen robots nooit overnemen.”

Binnenkort gaat het restaurant open. Een kleine tegenvaller dat er nu net weer een lockdown is aangekondigd. “We hadden natuurlijk gehoopt dat we op een wat leukere manier open konden gaan en niet om 20.00 uur ‘s avonds de deuren alweer moeten sluiten. Maar dat zit er nu even niet in. We gaan daarom binnenkort stilletjes open van 16.30 tot 20.00 uur, zodat we rustig op kunnen starten en kunnen kijken of alles goed werkt.”